Programy

Stawiamy na długofalowe programy, angażujące do działania różne grupy społeczne. Chcąc uruchomić potencjał drzemiący w ludziach, szczególną wagę poświęcamy szerzeniu wiedzy proekologicznej i prozdrowotnej. Przewodnią ideą naszych projektów jest rozbudzenie wśród uczestników świadomości problemów cywilizacyjnych trapiących współczesnych ludzi, która może zaowocować wprowadzeniem trwałych zmian w ich życiu.

Programy realizowane w Fundacji podzielone są na trzy nurty: prozdrowotny „Aktywnie po zdrowie”, proekologiczny „Ekologia” i wspierający wolontariat pracowniczy w BOŚ Banku.

W ramach każdego programu prowadzimy projekty, które są skonstruowane  według podobnego schematu:

  • Komunikujemy się z uczestnikami poprzez platformy internetowe, dedykowane konkretnym projektom.
  • W etapie przygotowań uczestnicy zapoznają się z wiedzą dotyczącą tematu konkursu i prezentują ją możliwie szerokiej publiczności.
  • Kreatywne zadania konkursowe, zróżnicowane w zależności od tematyki projektu, pozwalają wykorzystać zdobyte informacje w praktyce.
  • Wartościowe nagrody i element rywalizacji motywują uczestników do pełnego zaangażowania w projekt.
  • Prace, bądź raporty z realizowanych zadań, są oceniane przez Jury, składające się ze specjalistów w danej dziedzinie.

Realizowanym programom edukacyjnym towarzyszą działania medialne i kampanie społeczne, zakrojone na szeroką skalę. Projekty Fundacji wspierane są również przez instytucje odpowiedzialne za zdrowie publiczne i ochronę środowiska – w tym: ministerstwa, państwowe ośrodki edukacyjne i przychodnie zdrowia.

REALIZOWANE AKTUALNIE PRZEZ FUNDACJĘ BOŚ PROGRAMY I PROJEKTY

EKOLOGIA

Postaw na Słońce – konkursu dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych:

  • konkurs badawczy w zakresie OZE – projekt obejmujący edukację na temat technologii prosumenckich i korzyści wynikających z ich zastosowania. Szkolne zespoły konkursowe wykonują prosty audyt energetyczny, dobierają panele fotowoltaiczne oraz prowadzą promocję OZE w szkole i regionie (konferencje, akcje, happeningi skierowane do dorosłych).
  • konkurs filmowy FILMEKO – filmy promujące OZE wykonane przez uczniów

Portal www.postawnaslonce.pl – portal zawierający m.in.:

  • bazę wiedzy o mikroinstalacjach OZE – regulacje prawne, opis technologii i korzyści z ich instalacji w budynkach mieszkalnych, filmy pokazujące jak działają instalacje
  • narzędzia pozwalające na wyliczenie zużycia energii i dobranie wielkości instalacji fotowoltaicznych
  • narzędzia pozwalające na wyliczenie korzyści finansowych z zastosowania mikroinstalacji OZE
  • kalkulatory emisji i kompensacji CO2
  • kalkulatory zużycia energii dla budynków indywidulanych oraz budynków użyteczności publicznej (np. szkół)
  • narzędzia do zarządzania konkursami i wspierania działań uczestników konkursów realizowanych w ramach programów

Zielona Ławeczka – konkurs dla mieszkańców osiedli, samorządów lokalnych i wspólnot mieszkaniowych obejmującego tworzenie przez zespoły sąsiedzkie zielonych miejsc na osiedlach. Celem konkursu jest zazielenianie przestrzeni miejskich i jednocześnie budowanie relacji międzysąsiedzkich

#Brudno Tu – kontynuacja akcji obywatelskiej na rzecz likwidacji „dzikich wysypisk” wraz z kampanią medialną: portal www, mapa zgłoszonych dzikich wysypisk, interwencje w samorządach lokalnych. Utrzymywanie serwisu www.brudnotu.fundacjabos.pl 

Świat oczami młodych – konkurs plastyczny na projekt znaczka pocztowego, realizowany we współpracy z Pocztą Polską. W 2017 r. pierwsza edycja o tematyce „Czas na zdrowie” zakończyła się wydaniem 3 znaczków pocztowych autorstwa uczestników konkursu (dzieci i młodzieży) w nakładzie 100 tys. każdy. Druga edycja dotyczyła tematyki ekologicznej i odbywała się pod hasłem „Ratujemy klimat”

PROMOCJA ZDROWEGO TRYBU ŻYCIA

AKTYWNIE PO ZDROWIE

Zdrowo jem, więcej wiem – program edukacyjny obejmujący m.in.:

  • całoroczny konkurs dla uczniów zerówek i klas I-III,
  • udostępnienie wydanych przez Fundację BOŚ plakatów przedstawiających Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej (z logo Fundacji).

Tradycyjny Sad – angażuje dzieci, młodzież oraz nauczycieli w poznawanie wartości starych odmian drzew owocowych. Uczestnicy wykorzystują wiedzę w praktyce – zakładając sady na terenach przyszkolnych. Nowe nasadzenia wokół szkół tworzą zielone przestrzenie, które z czasem oprócz owoców będą dawać cień, wspierać małą retencję i różnorodność biologiczną.

KAMPANIE SPOŁECZNE REALIZOWANE POPRZEZ PORTALE www

Kampanie podstawowe z udziałem mediów realizowane są po uruchomieniu programu. Kampanie kontynuowane są na stronach portali utrzymywanych dla programów.

www.aktywniepozdrowie.pl – jeden z największych portali poświęconych zdrowemu trybowi życia, w nim m.in.:

  • baza wiedzy zawierająca informacje o zdrowym trybie życia (artykuły, wskazówki, filmy, słowniczek pojęć związanych z tematyką portalu oraz kampaniami realizowanymi w latach poprzednich)
  • piramida zdrowia – zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
  • diety – pakiety różnego typu diet z opcjami dla różnych grup odbiorców przygotowane dla Fundacji przez Polskie Towarzystwo Dietetyki oraz diety w rytmie fit – pakiet diet dla całej rodziny zbilansowany pod kątem potrzeb odżywczych i energetycznych i energetycznych
  • kalkulator zdrowia dziecka – ankiety dla rodziców pozwalająca na ocenę jadłospisu dzieci
  • higieniczna kuchnia – jak uniknąć niebezpieczeństw w kuchni: informacje dotyczące prawidłowego przechowywania oraz obróbki żywności w domu wraz ze zbiorem wskazówek dot. higieny w kuchni
  • książka kucharska zawierająca przepisy oraz propozycje zestawów na poszczególne posiłki
  • zestaw ćwiczeń dla każdego przygotowany na potrzeby Fundacji przez Mariolę Bojarską-Ferenc
  • narzędzia do wsparcia i zarządzania konkursami realizowanymi w ramach Programu

www.planujegotuje.pl

  • portal-książka kucharska, zawierająca ponad 400 przepisów na zdrowe domowe posiłki
  • narzędzie do układania jadłospisów na dowolną ilośc dni z podsumowaniem wartości odżywczej posiłków i generujące listę zakupów

www.sklepiki.fundacjabos.pl

  • dobre praktyki dla prowadzących sklepiki szkolne
  • produkty polecane i niepolecane dla sklepików szkolnych

www.zdrowojem.fundacjabos.pl

  • materiały dydaktyczne (w tym bank scenariuszy) dot. prowadzenia zajęć lekcyjnych na temat zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej w klasach 0-III dla nauczycieli (wpisujące się podstawę programową MEN) oraz materiały dydaktyczne dla rodziców
  • materiały merytoryczne pogłębiające wiedzę nauczycieli w zakresie zasad zdrowego trybu życia
  • narzędzia wspierające zarządzanie projektem i współpracą z uczestnikami projektu – średnio w edycji bierze udział około 1000 nauczycieli i 20 tys. uczniów

ANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW I KLIENTÓW W AKCJE FILANTROPIJNE I SPOŁECZNE

Popularyzacja działań Fundacji wśród pracowników Banku

  • Zielone strony – magazyn Fundacji – w wersji papierowej i elektronicznej
  • informacje o Fundacji w ramach szkolenia nowozatrudnionych pracowników Banku

Pomagam Cały Rok – akcja filantropijna typu payroll – zbieranie funduszy na wsparcie pracowników Banku w trudnej sytuacji życiowej:

  • pracownicy Banku – od 2014 r.
  • Pracownicy Domu Maklerskiego – od stycznia 2016 r.

Mikrodotacje 2018 edycja wiosna– kolejna, czternasta edycja finansowania inicjatyw prospołecznych, organizowanych przez zespoły wolontariuszy-pracowników Banku (od 2011 r. zgłoszono 108 projektów, 81 zfinansowano przez Fundację BOŚ i zraelizowano przez pracowników grupy BOŚ).